Jentetur til Stockholm

Ja, da har jeg vært på tur igjen 🙂 Jeg og åtte andre jenter dro på husmorferie til Stockholm forrige torsdag. Vi hadde ordnet oss bosted på Best Western Kom Hotel i Døblensgate, like ved Sveavegen. Dette gjorde det utrolig lett og gå ned til sentrum ( vi følte vi bodde i sentrum vi da 🙂 )

På torsdagen gjorde vi oss kjent med byen. Noen hadde vært her før, men det var lenge siden. Så vi gikk ned mot slottet, fant oss en kaffe hvor vi spiste deilig lunsj og slappet av.  Noen av oss shoppet vel litt allerede samme dagen, Stadium var mitt mål, og jeg fant meg vel til rette. Vi forholdt oss stort sett som en gruppe, men vi gikk likevel til vårt når det var egne butikker vi ville innom. Det jeg syntes var morsomt da, var at når jeg så en chic dog-butikk så var det flere som ble med meg inn, selv om ingen av de andre har særlig til hundeinteresse.. 😉
Vi spiste middag på Stockholm Steakhouse på kvelden, fikk et rundt bord slik at alle så hverandre. Maten var kjempegod, og det skulle vise seg at vi ble veldig fornøyde med maten utover oppholdet vårt 🙂

Fredag var vi tidlig oppe og gikk ned til sentrum. I dag var den store shoppingdagen ( nå ble vel alle dager shoppingdager.. ) Vi vandret rundt i byen og kosa oss, spiste på kaffe og bare var på ferie 🙂

Her hadde vi gått ned til gamla stan, og fant et bakeri anbefalt i ei guidebok. Og for et måltid, og for noen kaker!! Anbefales!! Akkurat denne dagen skjedde det også et overfall bare femti meter unna. Væpnet politi skjøt mannen i beinet for å få han til å overgi seg, alt dette så vi på TV på kvelden – vi så ikke så mye annet enn avsperringer og lot det være med det. Like greit, for ni skremte trøndere er ikke så lette og tøyle 😉 Vi var også med på en sånn guidet båttur rundt djurholmen denne dagen. Veldig koselig, og vi lærte mye om akkurat dette området da 🙂
Denne kvelden spiser vi på King Tan, en mongols/asiatisk restuarant.. Ikke hva jeg hadde valgt om jeg skulle bestemt på forhånd, men ble ganske overrasket over maten!! God var den, og den ble laget på en morsom måte 🙂

Lørdag shoppet vi ( det ble vel shopping omtrent hver dag.. ) igjen. Noen gikk ut før de andre og hadde bestilt seg frisørtime. Skikkelig freshe ble de på håret!!
På kvelden hadde vi bestilt bord på Hard Rock Cafe. Det vi ikke var klar over var at FotballEM hadde begynt, og her viste de ene kampen på alle skjermene som fantes på hele sjappa…
Men maten var god, og vi kosa oss uansett vi 🙂

Her er jeg og Anne Marie 🙂

Søndag er også ‘vanlig’ dag mtp åpningstider i Stockholm, så vi dro på shopping på søndag også vi 🙂 Vi dro også ut til Djurgården og lånte oss sykler 🙂

Dette er virkelig og anbefale!! Vi leide de bare for en time, men det var jo egentlig for lite. Vi syklet kontinuerlig og kom såvidt rundt øya. Så tre timer er vel mer passende 😉
Lunsj spiste vi på Strandbryggen, en veldig koselig plass ute på vannet 🙂

Siden dette var siste kvelden vår i byen hørte vi med hotellet hvilken restaurant de anbefalte. De anbefalte et sted som ganske enkelt het GRILLEN. Når vi kom dit lurte vi litt på hvilket sted vi hadde kommet til. Det så ut som et bordell i en avdeling, mens en annen så ut som et sirkus. Og så var det en avdeling som så ut som en amerikansk hytte med tømmervegger, utstoppa dyr på veggene osv. Vi fikk heldigvis bord i ‘hytte’delen, og der var det veldig koselig 🙂
Her funka serveringen på et annet vis. Vi gikk mot en disk hvor det sto alt mulig tilbehør til grillmat. Det var bare og forsynes seg med det man måtte ønske. Så gikk man over til grillen, hvor det sto en mann og grillet lam, svin, okse og kylling. Her var det også bare og ta det man ville ha 🙂 Vi ble skikkelig gode og mette!

Vi bodde på Best Western Kom hotell ( www.komhotel.se ) Ganske rimelig innkvartering, helt grei frokost og greie rom. Vi lå på dobbelrom med ekstraseng. Og den ekstrasenga var ikke så veldig mye og skryte av. Men med litt triksing og miksing med en ekstradyne ble det ganske så bra. Selve sengene var gode! Beliggenheten var knall!! Det lå i et ganske rolig strøk, men noe støy var det selvsagt i gata utafor. Men det var kort vei og gå til sveavegen og ned til sentrum 🙂 Et hotell og anbefale om man skal på jentetur til Stockholm 🙂

På mandag var det hjemreisedag, og vi tilbragte noen timer på Arlanda før flyet tok oss tilbake til Værnes og jeg dro rett på jobb… Det var en kjempekoselig tur, og jeg gleder meg allerede til neste Klukk og Klekkeri-tur!!