En reiseblogg under produksjon

Da har vi startet på ferieturen vår. Målet er Nordkapp, så får vi se hvor mange opplevelser vi får underveis.

Første stopp er BK på Levanger og så legger vi i vei. Start kl 18.00 fra Skatval torsdag 12.07.2012

Klokka 22.00 passerer vi Brekkvasselv hvor vi tar en tissepause.

Den første natten bare kjørte vi og sov i bilen. Jon hadde vel et par pauser, og sov vel tilsammen et par timer på natta. Men vi kom langt da!
Utpå dagen passerte vi Bardu og tok en stopp på Polar Zoo for å hilse på Salt og Pepper.

Planen var egentlig og bare kjøre til Nordkapp, men vi fant ut at vi hadde god tid. Vi avtalte derfor med Frode og Ingeborg på Vadsø Fjordhotell om en overnatting der neste natt.
Vi kjørte nå til kl ni før vi tok inn på en camping i Nordreisa og satte opp teltet vårt der. Det var uante mengder mygg der for uvante trøndere, men med myggnett overlevde vi selv om innfødte mente vi overdrev 😉

Neste morgen var vi i bilen i sekstiden og la i vei nordover og så østover. Vi stoppet altså i Vadsø, nesten så langt øst i Norge som vi kommer. Her så vi midnattsola for første gang! Jeg luftet Lego kl tre på natta og ble sjokkert over varmen fra sola på den tiden av døgnet.
Neste morgen våkner vi og ser rett ut på hurtigruta

Vi har vært veldig heldige med været så langt! Gjennomsnittstempen har ligget på 18 grader!
Vi har god til en real frokost på hotellet før vi kjører fra Vadsø i ti-tiden. Nå er målet Nordkapp. Og kl seks er vi på platået. Her får vi sett attraksjonene, shoppet souvenirer og sendt postkort.

I det vi setter oss i bilen kommer uværet og regnet plasker ned. Vi ankommer campingplassen for sent og bestemmer oss for og kjøre og se om vi finner en teltplass. Vel.. Det ble ingen teltplass denne natta heller, vi kjørte nok en natt hvor Jon sov et par timer mens vi andre sov så godt vi kunne i setene våre.

Nå er vi kommet til mandag og siden Jon har kjørt hele natta er vi ikke så langt fra målet vårt. Senja. Vi kjører opp til ferjeleiet Gryllefjord. Men på veien dit forteller Ailin oss at hun kan en sang om Senja og trollet. Og plutselig ser vi et skilt om Senjatrollet. Vi stopper selvsagt innom og får en uventet opplevelse 🙂

Vi er ved ferjeleiet i god tid og Jon får seg en velfortjent kvil der. Turen over til Andenes tok knappe to timer. Det var mye sjø og høye bølger så ingen klarte gå rett fram på ferja. Lego fikk bli med opp og han var superflink. Vi fikk jo ikke inn i salongen, men fikk sitte i gangen utenfor. Der satt også en tjekkisk goldengutt han måtte forholde seg til. Og det gjorde han så bra! Han la seg ned og sov, selv om ALT i settingen var nytt for han.

Vel framme bestilte vi rom på Andøy Villmarksleir. Og her er det utrolig bra. Det eneste er at hunder ikke får bli med inn. Men jeg og Lego har gått oss en herlig tur vi.

Vi prøver å ta selvportrett foran campen.

Sånn ser hytta ut i stuedelen. Ikke så verst 😉
Nå har ungene dusjet og etter at sommeråpent er ferdig blir det dusjing og kveldstur med Lego før vi tar kvelden.